گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد سوم
درس ششم اجماع و عقل

اجماع



يكی از منابع فقه " اجماع " است . در علم اصول درباره حجيت اجماع و
ادله آن و بالتبع طريق بهره برداری از آن بحث می‏شود .
يكی از مباحث مربوط به اجماع اين است كه چه دليلی بر حجيت آن هست ؟
اهل تسنن مدعی هستند كه پيغمبر اكرم فرموده است : « لا تجتمع امتی علی‏
خطاء » يعنی همه امت من بر يك امر باطل اتفاق نظر پيدا كردند معلوم‏
می‏شود مطلب درست است .
طبق اين حديث ، همه امت مجموعا در حكم شخص پيغمبرند و معصوم از خطا
می‏باشند ، قول همه امت به منزله قول پيغمبر است ، همه امت مجموعا
هنگام وحدت نظر معصومند
بنابر نظر اهل تسنن ، نظر به اينكه مجموع امت معصومند ، پس در هر
زمان چنين توافق نظری حاصل شود مثل اين است كه وحی الهی بر پيغمبر اكرم‏
نازل شده باشد .
ولی شيعه اولا چنين حديثی را از رسول اكرم مسلم نمی‏شمارد . ثانيا می‏گويد
: راست است كه محال است همه امت بر ضلالت و گمراهی وحدت پيدا كنند ،
اما اين بدان جهت است كه همواره يك فرد معصوم در ميان امت هست .
اينكه مجموع امت از خطا معصوم است از آن جهت است كه يكی از افراد
امت معصوم است ، نه از آن جهت كه از مجموع " نا معصوم‏ها " يك "
معصوم " تشكيل می‏شود . ثالثا عادتا هم شايد ممكن نباشد كه همه امت‏
بالاتفاق در اشتباه باشند ، ولی آنچه به نام اجماع در كتب فقه يا كلام نام‏
برده می‏شود اجماع امت نيست ، اجماع گروه است ، منتها گروه اهل حل و
عقد ، يعنی علماء امت . تازه اتفاق همه علماء امت نيست ، علماء يك‏
فرقه امت است .
اين است كه شيعه برای اجماع ، اصالت آنچنانكه اهل تسنن قائلند قائل‏
نيست . شيعه برای اجماع آن اندازه حجيت قائل است كه كاشف از سنت‏
باشد .
به عقيده شيعه هرگاه در مساله‏ای فرضا هيچ دليلی نداشته باشيم اما
بدانيم كه عموم يا گروه زيادی از صحابه پيغمبر يا صحابه ائمه كه جز به‏
دستور عمل نمی‏كرده‏اند ، به گونه‏ای خاص عمل می‏كرده‏اند ، كشف می‏كنيم كه‏
در اينجا دستوری بوده است و به ما نرسيده است